Noord Thailand oktober 2013

26 oktober 2013 - Bangkok, Thailand

Vorig jaar wist ik al dat ik deze vakantie wilde maken. Ik moest alleen nog mijn zus zien te overtuigen, daar zij niet zo kapot is van busreizen. Als je een groepsreis maakt dan zit je toch erg vaak in de bus. Gelukkig hoefde ik haar niet te overtuigen want ze was erg enthousiast. Het zou ongeveer nog een jaar duren voordat we gaan. Intussen ben ik nog met mijn moeder een paar dagen naar Istanbul geweest. Daar ben ik de laatste 2 dagen zo benauwd geweest dat ik niets meer heb kunnen doen dan op het bed zitten. In het ziekenhuis hier in Nederland was geconstateerd dat ik een heftige astma aanval heb gehad. Ik realiseerde me gelijk dat de vakantie Thailand wel eens in het water zou kunnen vallen. Maar gelukkig zei de longarts dat het geen probleem mag zijn en dat ik tegen die tijd extra medicijnen kon krijgen die ik misschien en hopelijk niet nodig hoef te hebben. Ik was enorm gerustgesteld en kon ik blijven dromen over de aankomende vakantie. In februari dit jaar hebben we geboekt. Jihaaaaaaaaaaa
7 april zijn we samen naar de sound & lightshow in Hoofddorp gegaan over Thailand en Laos. Het was erg interessant en zijn gelijk een aantal tips rijker.

Tip 1: Sneakersok. Bij iedere tempel moet je je schoenen uitdoen. Aangezien iedereen met blote voeten de tempels binnenlopen is dat niet zo fris voor je voeten. Even een sneaker sok aan en je kunt daarna weer met schonen voeten je schoenen in.

Tip 2: Van onze reisadviseuse kregen we de tip om menthol onder je neus te smeren als je over de markten gaat. Het schijnt dat het er niet echt aangenaam ruikt.

Tip 3:  Neem een mondkapje mee.

Tip 4:  Neem als vrouw een WC rol mee als je onderweg bent. De meeste openbare toiletten hebben geen WC papier beschikbaar.

Toevallig had ik de avond voordat we naar Hoofddorp gingen een groep aangemaakt op mijn facebookpagina over deze vakantie.Op het forum van Fox vakanties heb ik de link van deze facebookpagina achtergelaten waardoor 2 mensen zich hebben aangemeld. Erg leuk want zo leer je je groepsgenoten al een beetje kennen. Het was ook toevallig dat er iemand die ik uitgenodigd had voor de groep ook diezelfde dag naar Hoofddorp is gegaan voor die show. Jammer dat we dat niet van te voren kenbaar hadden gemaakt in die facebookgroep. Tot op dit moment hebben 21 personen deze vakantie geboekt en ik hoop dan ook dat er nog meer zich aanmelden aan mijn faceboekgroep voordat we gaan. Ik probeer in ieder geval af en toe iets aan of toe te voegen in deze blog. Ook na de vakantie zal ik het wel en wee in het kort vertellen hoe we het hebben gehad.

Na wat gesurf op het internet kwam ik dit nog tegen.

De Thaise naam van het land is "Prathet Thai", waarbij Prathet land betekent en het woord Thai wel geïnterpreteerd wordt als vrij. In dat geval zou Thailand dus letterlijk "vrij land" betekenen.

Ik ben bezig geweest in Google Earth en heb de afstanden opgezocht die we gaan maken. De afstand van Bangkok naar Chiang Mai is ± 699 km en dat is ongeveer 8 uur rijden. Nou rijden we die gelukkig niet in 1 keer.

Wat gaan we allemaal wel rijden:

Bangkok - Kanchanaburi : 124 km = ± 1,5 uur
Kanchanaburi - Ayutthaya: 152 km = ± 2 uur
Ayutthaya - Phitsanulok : 300 km = ± 3 uur
Phitsanulok - Sukhothai : 58,9 km = ± 45 minuten
Sukhothai - Chiang Rai : 417 km = ± 5 uur
Chiang Rai - Chiang Mai : 186 km = ± 2,5 uur
Bangkok - Cha-am : 171 km = ± 2 uur

Eigenlijk valt het allemaal best mee. Er is maar 1 hele lange zit. Over 5 maanden zullen we het mee gaan maken en zullen we zien of we de bovenstaande afstanden ook daadwerkelijk zullen gaan rijden. Misschien meer of minder.

Op het moment dat ik dit aan het schrijven ben is het nog 5 maanden voordat we op vakantie gaan. Ik geniet er nu al van. Nu het hier in Nederland maar geen zomer wil worden, en we geen luchtige kleding meer kunnen kopen na of misschien zelfs wel in de zomer, ben ik nu al bezig om het een en ander in te slaan. Gisteren heb ik van mijn collega een " sarong " gekregen. Deze wilde ik graag aanschaffen louter en alleen maar om een tempel te bezoeken daar ik had gelezen dat je er niet met ontblote knieën naar binnen mag. Dus ik was er erg blij mee. Maar ja aangezien ik geen rokkenmens ben zal ik moeten leren hoe deze sarong om te slaan. Daarvoor heb ik een youtube filmpje gedownload.

Het lijkt zo makkelijk maar de stof is zo glad dat het er wat minder makkelijk op wordt. Maar ik heb nog de tijd om hier op te oefenen en heb er nu al plezier in.

Buddha Quote's:
 Fools laugh at others. Wisdom laughs at itself.
 Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
 Eén kaars kan duizenden andere kaarsen aansteken zonder haar levensduur te verkorten.
 Wat voor moeilijkheden je in het verleden ook gehad mag hebben, je kunt vandaag een      nieuw begin maken.